Over RotterdamLeert

In deze stad is lang niet ieders bedje gespreid. Mensen kunnen daarom tijdens hun ontwikkeling soms wat hulp gebruiken. RotterdamLeert geeft die. We zijn een sociale onderneming die zich richt op mensen en omgeving in hun omgeving ten tijde van transitie in het onderwijs en daar alles aan vast plakt wat ermee samenhangt.

Neem mensen tot 27 jaar. Voor hun ontwikkeling tot jongvolwassenheid blijkt er steeds weer dat een zinvolle dagbesteding met onderwijs of werk niet volstaat. Ze vraagt ook een mooi sociaal netwerk, zorg en welzijn die geregeld zijn, een stabiele woonplek en een gezonde portemonnee*.

Grappig eigenlijk. Onze onderwijsstrategen ontwerpen wél integrale visies. Daaronder is vervolgens ettelijke lagen lang alles gecompartimenteerd. Om hélemaal ónderaan, in de klas van de juf op maandagochtend en aan de tafel van de schooldirecteur de dag erop, pas weer samen te komen. Het hoofd van ons onderwijssysteem denkt integraal. De handjes werken integraal. En zowat alles ertussen zit met subregels, disciplinegrenzen, ear-marked budgetten en deel-ethiek.

Zo’n organisatie is niet in conditie. Ze is niet wendbaar maar moet dat wél worden. Waarom? Omdat we ondanks een integraal denkende top en integraal werkende leerkrachten nauwelijks in staat blijken om mensen die aan de zijkant terecht komen – en wie overkomt dat af en toe tussen geboorte en dood – op een soepele manier steun te geven.

RL denkt en werkt strategisch. Is vertrouwd met samenhang. Sterker nog, zoekt haar op. We hebben laten zien hoe je familie bij een leerling betrekt als de werkloosheid thuis parten speelt. Als pa en ma geen Nederlands spreken. Als lokale bedrijven kunnen helpen waar een leerling vastloopt. Als kunst patstellingen blijkt los te weken.

RotterdamLeert kan snel een analyse maken van mens én organisatie in zijn omgeving. We nemen ieder mee op pad. Van nature zijn we creatief en oplossingsgericht. RL denkt buiten gebaande paden.

 

*ik citeer hier uit werkbijeenkomst Naar een samenhangende Groningse aanpak in het ondersteunen van kwetsbare jongeren, januari 2022, Diepenmaat & Oomen

 

 

Onze kernbegrippen zijn:

Slimmer werken,
Innovatief organiseren,
Vernieuwen,
Dynamisch managen,
Flexibel.