Schoolbestuur Stichting GROOS en basisschool Klein Rotterdam
Stichting GROOS is een nieuw schoolbestuur, opgericht in 2018. GROOS (Rotterdams voor trots) staat voor Gers Rotterdams Onderwijs en Ontwikkeling op Scholen. In augustus 2020 startte de stichting met de vernieuwende basisschool Klein Rotterdam voor algemeen bijzonder onderwijs aan de Dirk Costerstraat 31 in Zevenkamp. Het werd niet zómaar een basisschool. Met onze lange ervaring als onderwijsprofessionals proberen we met de ouders het onderwijs verbeteren, zodat alle kinderen en volwassenen veel meer leergeluk ervaren.
VISIE
Voor leergeluk hebben mensen vrijheid, autonomie en ruimte nodig, in een rijke leeromgeving en sociale context, om vanuit motivatie en nieuwsgierigheid te kunnen leren en ontwikkelen
ONZE AMBITIE
Het is onze ambitie een leer- en ontwikkelcommunity voor nul tot en met achttien jaar te zijn, waarbij beperkende grenzen vervagen, zoals die tussen basisonderwijs en voortgezet onderwijs, tussen leeftijdsgroepen, tussen school en vrije tijd en tussen niveaus.
Het is onze plicht een ononderbroken ontwikkeling bij kinderen te stimuleren en te faciliteren. Op deze manier wordt selectie uitgesteld en hebben kinderen langer de tijd om de basisvaardigheden en executieve functies te ontwikkelen, die nodig zijn voor vervolgonderwijs.
In onze leer- en ontwikkelcommunity levert iedereen een bijdrage aan de ontwikkeling van kinderen en volwassenen. Als mini-maatschappij nemen wij samen de pedagogische verantwoordelijkheid.
WIE ZIJN WIJ
Marcel Zwolle
“Vanuit mijn rol als vader van twee, docent, schoolleider en projectmanager binnen het primair en het voortgezet onderwijs ben ik al jaren een aanloop aan het nemen om een nieuwe school op te zetten… En nu gaat dat dus echt gebeuren! Vooral het feit dat de behoeften van kinderen omtrent leren en ontwikkelen veranderen en er steeds meer inzicht komt vanuit onderzoek hoe hiermee om te gaan, acht ik de tijd nu rijp om met andere maatschappelijke partners de leukste, mooiste en meest leerzame school in het leven neer te zetten.”
Nick Zuiddam
“Ik ben een energieke, gepassioneerde en betrokken professional met jarenlange ervaring (28 jaar) in het basisonderwijs in diverse (directie) functies en (als programmamanager) verantwoordelijk voor projecten binnen het onderwijs. Ongeacht de achtergrond kijk ik naar de mens, waarbij participatie en diversiteit belangrijk zijn. We blijven heel ons leven leren en ontwikkelen.”
Stefanie Langelaar
“Ik ben moeder van vier kinderen, leerkracht en pedagoog. Vanuit de opgedane kennis en ervaring in deze rollen ben ik geïnspireerd geraakt om een nieuwe school te starten. Het traditionele onderwijs sluit niet altijd aan op de ontwikkelbehoeftes van kinderen. Inmiddels is er veel bekend over hoe kinderen leren. Wij passen kennis en ervaring zó toe, dat de leerbehoeftes van het kind leidend zijn en dat kinderen met plezier naar school gaan.”
ONZE WAARDEN
Verbinding
We zijn een community waarin leerlingen, onderwijsprofessionals, ouders en partners, leren van en met elkaar. We hebben aandacht voor elkaar en onze omgeving en iedereen voelt zich gezien.
Kinderen leren vooral veel van elkaar door samen te werken aan projecten.
Niet alleen kinderen leren, maar leren is voor alle betrokkenen. Iedereen kan optreden als expertcoach. Leren gebeurt niet alleen op school, maar in heel Rotterdam en daarbuiten. Kinderen leren de wereld kennen en zich daarnaar te verhouden.
Vrijheid in verantwoordelijkheid
Vrijheid gaat hand in hand met verantwoordelijkheid. Mensen (kinderen en volwassenen) leren het beste wanneer zij zich vrij voelen van belemmeringen. Dit betekent dat kinderen de eigen leervragen en leerdoelen stellen, vanuit interesse en motivatie en daarmee eigenaar zijn van hun leerproces. Dit vraagt van iedere betrokkene om respect te hebben voor de eigen autonomie en die van de medemens. Samen zijn we verantwoordelijk voor de ontwikkeling en leerprocessen van de kinderen en van elkaar. Dit betekent vorming van de persoon op basis van ondersteuning om als vrij, verantwoordelijk en volwassen subject in de wereld te willen staan. (Biesta, 2015). Met andere woorden: ieder kind en volwassene kan zichzelf zijn.
Balans
We vinden het superbelangrijk dat iedereen gelukkig is en lekker in zijn vel zit. De balans tussen wat moet en wat mag moet in evenwicht zijn. Iedereen moet zich ‘welbevinden’. Dit draagt bij aan een goede sfeer, aan plezier en willen leren. Je leert omgaan met tegenslag en voorspoed, je leert jezelf kennen met je sterke kanten, uitdagingen en mogelijkheden. Vandaar Klein Rotterdam.
Passie voor water, onderwijs en de stad
Passie voor water, onderwijs en de stad Ik ben opgegroeid in de wereld van de binnenvaart; mijn ouders waren schippers en mijn jeugd speelde zich af op of aan het water. Door deze achtergrond heb ik een passie ontwikkeld voor de dynamiek van de Rotterdamse haven en de...